اهمیت تایپوگرافی در طراحی گرافیک

ما هر روز توسط تایپوگرافی احاطه شده‌ایم. یک قدم‌زدن در خیابان محلی‌تان نشان می‌دهد که چه تعداد فونت در استفاده روزمره می‌بینیم. طراحی تابلوها، تبلیغات، پوسترها، بروشورها - تایپوگرافی دور تا دور ماست. ما در تمام طول روز از طریق تلفن، کتاب و روزنامه از متن استفاده می‌کنیم. تایپوگرافی یک عنصر بسیار مهم در طراحی گرافیک است.

هدف از تایپوگرافی این است که زبان نوشتاری را خوانا و از نظر بصری جذاب کند و پیام شما را با لحن و سبک مناسب منتقل کند. طراحی گرافیک همه چیز در مورد ارتباطات بصری است. در حالی که طراحان گرافیک معمولاً لِتِرفُرم خود را ایجاد نمی‌کنند، ما از ترکیبی از تایپ‌فیس و فونت‌های موجود برای ایجاد طرح‌های خود استفاده می‌کنیم. نقش ما این است که تایپ‌فیس‌های مناسبی را انتخاب کنیم که طرح را تکمیل می‌کنند و پیام را با وضوح انتقال می‌دهند، با توجه دقیق به جنبه‌های مهمی مانند سلسله مراتب متن، هسته‌بندی، طرح‌بندی و فاصله خطوط.

تایپوگرافی: اصول

عبارات "تایپ‌فیس" و "فونت" می‌توانند منجر به سردرگمی شوند.  تایپ‌فیس؛ طراحی حروفی است که می‌تواند شامل تغییرات در اندازه، وزن، شیب و عرض باشد. فونت؛ اندازه، وزن و سبک خاصی از فونت است. هزاران تایپ‌فیس مختلف وجود دارد که می‌توانید با آنها کار کنید. حروف در تایپوگرافی اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد. ما معمولاً اینها را به سه دسته سبک اصلی تقسیم می‌کنیم: سریف، سنس سریف و خط شکسته.

حروف سریف از کالیگرافی الهام گرفته شده است و با جزئیات اضافی در انتهای خطوط اصلی حروف مشخص می‌شود. به این جزئیات سریف گفته می‌شود. فونت‌های سریف معمولاً برای متن‌های طولانی‌تر استفاده می‌شوند زیرا خواندن آنها آسان‌تر است. فونت‌های سنس سریف در قرن بیستم محبوب‌تر شدند. حروف یکنواخت‌تر، با انتهای صاف و طراحی واضح‌تر است. فونت‌های شکسته متغیرهای وزن و کشش ابعاد بیشتری به فونت‌ها اضافه می‌کنند. وزن قلم (سبک، متوسط ​​یا پررنگ) می‌تواند برای تأکید بر کلمات یا عبارات خاص استفاده شود.  فونت‌ها همچنین می‌توانند کشیده شوند - متراکم یا گسترده شوند، که به حروف اجازه می‌دهد نازک‌تر و نزدیک‌تر به هم یا ضخیم‌تر و بیشتر از هم باشند.

فونت‌های سریف اغلب با سنت، اعتماد، اقتدار و حرفه‌ای بودن همراه هستند. آنها معمولاً در روزنامه‌ها و کتاب‌ها استفاده می‌شوند. فونت‌های سریف برای متن بدنه عالی هستند و اغلب می‌توان آنها را به مقیاس‌های کوچکتر کاهش داد و در عین حال خوانایی را حفظ کرد. فونت‌های سنس سریف بیشتر در طراحی خلاقانه، متن وب سایت و مجلات استفاده می‌شوند. آنها تمایل دارند که احساس دوستانه و غیررسمی بیشتری داشته باشند.

تایپوگرافی، ارتباطات و طراحی

طراحی گرافیک همه چیز در مورد ارتباطات بصری است. لحن و پیام اولین چیزی است که در انتخاب فونت و فونت صحیح باید به آن فکر کنیم. خواننده کیست و پیام چیست؟ از تایپوگرافی می‌توان برای افزایش پیام یک طرح استفاده کرد. برای طراحی مبتنی بر تصویر، مانند یک پوستر یا تبلیغات، تایپوگرافی باید آنقدر قوی باشد که برجسته باشد. اگر طراحی متن سنگین است، باید فونتی را انتخاب کنیم که به راحتی خوانده شود و از تایپوگرافی برای متمایز کردن بخش‌های مختلف و برجسته کردن کلمات یا عبارات مهم استفاده کنیم.

در مواقعی که اطلاعات مهم باید واضح باشد، حروف چاپی باید بسیار تمیز و ساده و خوانا باشند. شما این را در علائم جاده، علائم بزرگراه، ادبیات مراقبت‌های بهداشتی، ارتباطات دولتی متوجه خواهید شد. پیام مهمتر از هر استعدادی در طراحی است. یک سناریوی متفاوت ممکن است پوستری برای یک رویداد باشد. از خود بپرسید پوستر برای چیست؟ وقتی مردم آن را می‌بینند می‌خواهید چه کار کنند؟ چه نوع رویدادی است؟ اگر در حال طراحی پوستری برای گروه موسیقی دث متال هستید، در مورد نوع فونت مناسب فکر کنید.  شما ممکن است واقعاً حروف‌های تمیز و سنس سریف را دوست داشته باشید، اما آیا این انتخاب مناسبی برای طرفداران دث متال است؟ چه یک کسب و کار یا یک فرد، ما هرگز نباید قدرت تایپوگرافی را دست کم بگیریم، زمانی که به درستی از آن استفاده می‌شود.

ما نباید تأثیر تایپوگرافی را در تصمیم گیری خود دست کم بگیریم. یک تایپ یا فونت دارای شخصیت و تداعی است. اگر فونت شما برای پیام یا ارتباط شما مناسب نباشد، طراحی را به خطر می‌اندازد. فونت‌های خاص احساسات خاصی را ایجاد می‌کنند و لحن و حال و هوای پیام به تصویر کشیده را تعیین می‌کنند. مهم است که فونتی را انتخاب کنید که مناسب باشد. شما باید بتوانید با مخاطب هدف ارتباط برقرار کنید و بتوانید لحن مورد نظر را با تایپوگرافی بیان کنید.

اهمیت سلسله مراتب

سلسله مراتب متن ترتیبی است که متن خود را در فضا قرار می‌دهید. سلسله مراتب بصری برای هدایت چشم بیننده در سراسر صفحه استفاده می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد متن را راحت‌تر جذب کنند. سلسله مراتب با استفاده از ترکیب مناسبی از وزن‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌ها ایجاد می‌شود. معمولاً یک طراح گرافیک سه سطح را در سلسله مراتب متن ایجاد می‌کند - عنوان، عنوان فرعی و متن اصلی. عنوان معمولاً در بالای سلسله مراتب متن قرار دارد، بنابراین طراحان گرافیک اغلب وزن سنگین‌تر و اندازه بزرگ‌تر را به کار می‌گیرند تا به آن کمک کنند تا از عنوان‌های فرعی و متن اصلی متمایز شود. ما از سلسله مراتب متن استفاده می‌کنیم تا به خواننده کمک کنیم تا بتواند به طور مستقیم اطلاعات را هدایت کند.  به عنوان مثال، هنگام طراحی پوستری برای تبلیغات یک تئاتر، باید تصمیم بگیرید که مهم‌ترین اطلاعات و اطلاعاتی که می‌خواهید بیننده ابتدا بخواند چیست.  هنگامی که این مورد را ایجاد کردید، سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید در ادامه بیننده چه چیزی بخواند و بیننده را از طریق متن و طرح‌بندی به سمت فراخوان اقدام کنید.

همیشه خوانا باشید

مهمترین چیز در مورد انتخاب فونت و فونت این است که همیشه خوانا باشد. شما می‌خواهید پیام و ارتباطات شما شفاف باشد. اگر این واضح نباشد و بیننده به طور مستقیم پیام را درک نکند، طراحی شکست خورده است. شما می‌توانید با تایپوگرافی خود خلاق باشید، اما باید مطمئن شوید که اطلاعات مهم همیشه به راحتی قابل خواندن هستند. طراحی هماهنگ و هماهنگی بصری به پیام شما از نظر بصری جذاب‌تر و خواندن آسان‌تر کمک می‌کند.

توجه خواننده را به خود جلب کنید

فرصت‌های زیادی برای خلاقیت در تایپوگرافی وجود دارد. می‌توانید تغییراتی در فونت‌ها و تراز ایجاد کنید و چیزی منحصر به فرد ایجاد کنید. این به ویژه برای پوسترها یا بروشورها مفید است تا واقعاً توجه بیننده را به خود جلب کند. از تایپوگرافی می‌توان برای برجسته کردن یک کلمه یا عبارت در طراحی استفاده کرد. با افزایش اندازه، تغییر رنگ یا تغییر فونت، می‌توانید به راحتی مهم‌ترین اطلاعات را برجسته کنید. همچنین می‌توانید تایپ‌فیس انتخابی خود را سفارشی کنید. به نحوه ارتباط متن با سایر عناصر طراحی در فضایی که با آن کار می‌کنید فکر کنید. اگر می‌خواهید تایپوگرافی عنصر اصلی طراحی باشد، باید به مقیاس تصاویر و گرافیکی که در کنار آن استفاده می‌کنید فکر کنید.

تایپوگرافی و شناخت برند

شاید متوجه شده باشید که برندهای بزرگ از فونت و فونت یکسانی در سراسر برند و ادبیات خود استفاده می‌کنند. ثبات برند در توسعه و حفظ شناخت برند و جلب اعتماد مشتریان بسیار مهم است. دیزنی و کوکاکولا تنها دو نمونه از برندهایی هستند که از تایپوگرافی متمایز برای افزایش شناخت و آشنایی برند استفاده کرده‌اند. تایپوگرافی می‌تواند برای نشان دادن بصری ارزش‌های یک برند استفاده شود. از تایپوگرافی می‌توان برای نشان دادن اینکه یک نام تجاری بازیگوش یا تندخو یا ظریف است استفاده کرد.

ما به دیدن تایپ‌فیس‌های مشابه در طول زمان عادت می‌کنیم و شروع می‌کنیم به مرتبط کردن آن حروف با تجارت. اگر کسب و کار شما دارای دو نوع تایپ به عنوان بخشی از هویت برند است، پس باید از آن در تمام برندسازی‌ها مانند وب سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، آگهی‌ها، پوسترها و غیره استفاده شود. اگر فونت شرکتی دارید برای موقعیت‌های مختلف از فونت‌های مختلف استفاده نکنید. همیشه به نوع نام تجاری خود بچسبید زیرا به ایجاد آشنایی و دلبستگی کمک می‌کند.

کرنینگ

کرنینگ فرآیند تنظیم فاصله بین حروف برای دستیابی به وضوح بیشتر در متن و جلوه بصری جذاب‌تر است. حتی اگر هرگز در مورد کرنینگ نشنیده باشید، متوجه خواهید شد که چه زمانی در یک طراحی ضعیف انجام شده یا اصلاً انجام نشده است. کرنینگ می‌تواند یک طرح تایپوگرافی را ایجاد یا خراب کند. این واقعاً می‌تواند یک طرح را اصلاح کند، اما همچنین به خوانایی متن بسیار می افزاید. درک ضعیف غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد و اغلب منجر به مشکلات خواندن متن می‌شود. در برخی موارد همچنین می‌تواند ظاهر یک کلمه را کاملاً تغییر دهد. بدون توجه به کرنینگ، خطر درهم و مبهم شدن حروف و کلمات و تغییر معنای پیام را دارید.

انتخاب و جفت کردن تایپ‌فیس یا فونت‌ها

در طراحی گرافیک، قاعده کلی این است که از بیش از دو تایپ‌فیس مختلف در یک طرح استفاده نکنید.  انتخاب و جفت کردن فونت‌های مکمل یک کار مهم است. آنها باید با لحن پیام مطابقت داشته باشند و به راحتی خوانده شوند.

دو تایپ فیس واقعاً می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و به ایجاد هارمونی و سلسله مراتب کمک کنند. اگر از دو نوع تایپ استفاده می‌کنید، باید به طور مناسب متفاوت باشند. اگر تفاوت خیلی ظریف باشد، می‌تواند مورد توجه قرار نگیرد یا طراحی را به هم بزند. برای رسیدن به این هدف می‌توانید از دو فونت مختلف در یک فونت یا دو نوع حروف متضاد استفاده کنید. توصیه می‌شود برای بهترین کنتراست یک سریف و سنس سریف را جفت کنید. استفاده از بیش از دو تایپ‌فیس می‌تواند طرح را رقیق کند و خواننده را سردرگم کند. اشتباهی که بسیاری از مردم مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند «بیشتر بهتر است!» با این حال، این باعث سردرگمی می‌شود و وضوح را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ایجاد هماهنگی‌ها و سلسله مراتبی که برای طراحی مهم هستند بسیار دشوارتر می‌کند.

نتیجه

همانطور که می‌بینید، تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین ملاحظات طراحی برای یک طراح گرافیک است. هنگام انتخاب تایپ‌فیس و فونت مناسب برای طراحی، موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. آزمایشی را امتحان کنید و فهرستی از تعداد فونت‌هایی که می‌توانید در خانه خود ببینید تهیه کنید و به نحوه استفاده از آنها فکر کنید. چه اطلاعاتی ارائه می‌دهند؟ آیا می‌توانید یک تم را ببینید؟ منابع آنلاین بسیار خوبی وجود دارد که در آنها می‌توانید فونت‌های مختلف را مرور کنید تا به شما در انتخاب فونت‌های مناسب برای طراحی خود کمک کنند.

اگر با در نظر گرفتن این پایه‌ها به طرح‌های خود نزدیک شوید، می‌توانید هر طور که دوست دارید خلاق باشید و با تایپوگرافی تجربی باشید. همیشه ابتدا اصول اولیه را به خاطر بسپارید و مطمئن شوید که پیام یا لحن شما هر چه که باشد، به خوانایی، سلسله مراتب، هسته و هماهنگی دقت کنید.